Markkinointiviestinnän tehtävä on vaikuttaa kohderyhmiin. Perinteisen kaavan mukaan viestit määritellään, muotoillaan ja lähetetään siten, että ne herättävät huomiota, synnyttävät kiinnostusta, lisäävät haluttavuutta ja lopulta johtavat toimintaan. Kun toiminta eli esimerkiksi ostos on tehty, tavoite tuli saavutetuksi.

Sosiaalisessa mediassa vaikuttaminen monimuotoistuu. Viestien sisältöä ja tyyliä on ajateltava uudella tavalla, sillä organisaatio ei enää automaattisesti ole viestien lähde, eikä sen ääni välttämättä ole muita voimakkaampi. Sloganit ja lupaukset eivät riitä, ja perustelut ovat valttia.

Erityisen tärkeää on olla rehellinen itselleen omasta ja organisaationsa kiinnostavuudesta ja erinomaisuudesta. Asiattomaksi itsekehuksi tai liian myyntihenkiseksi koettu sisältö tai tyyli synnyttää herkästi negatiivista huomiota. Ärsytyskynnys on matala ja kritiikki radikaalisti julkisempaa kuin kasvokkain tapahtuvassa vuorovaikutuksessa.

Miten siis markkinoida, jos itsekehu on kiellettyä?

Yhteisöllinen media tuo viestimäärittelyyn uuden näkökulman: miten käydä tavoitteellisia keskusteluja. Omaa asiantuntemusta ja organisaation tarjontaa perustelevien ja taustoittavien keskustelunaiheiden pohtimiseen on syytä käyttää aikaa.

Yhdysvaltalainen yhteisöllisen median ja viestinnän asiantuntija Brian Solis käyttää keskusteluihin perustuvasta viestintämallista nimitystä Conversational PR, ja omassa työssämme olemme ristineet viestimäärittelyn uuden metodologian termillä Conversational messaging.

Kantava ajatus on määritellä jäykkien viestien ja paikalleen lukittujen väittämien sijaan näkökulmia, joilla avataan keskusteluja ja ohjataan niitä tavoiteltuun suuntaan. Ero entiseen on sekä sisällössä että rakenteessa: lähtökohtana on halu antautua keskusteluun, ja viestit muotoillaan mainossloganien ja myyntiväitteiden sijaan aihealueiksi.

Conversational messaging -ajattelussa olennaista on perspektiivi: sen sijaan että katsotaan peiliin ja puetaan sanoiksi oma mahtavuutemme, siirrytään tarkastelemaan helikopteriperspektiivistä sellaisia markkinoilla käynnissä olevia tai orastavia muutoksia, joiden eteneminen tukee liiketoiminnan kehitystä. Tämän jälkeen muotoillaan näistä muutostrendeistä näkemyksiä, joista keskustelemalla pyritään edelläkävijän asemaan.

Kun aihealueita alkaa miettiä, havaitsee nopeasti, että niiden valinta ja muotoilu ovat suorassa yhteydessä organisaation strategiaan. Kyse ei ole vain siitä mitä haluamme myydä tänään ja huomenna, vaan siitä millaiseen asemaan haluamme päästä pidemmällä aikavälillä.

Toisin sanoen: Mitkä aiheet tarjoavat rivien välissä parhaat perustelut sille, että organisaatiosi menestyy paremmin kuin kilpailevat toimijat? Kun tiedät mistä aiot puhua, olet pitkällä.

About these ads
kommenttia
  1. [...] This post was mentioned on Twitter by Netprofile, Juha Berghäll, Jari Moisio, Christina Forsgård, Susanna Isohanni and others. Susanna Isohanni said: RT @Netprofile: RT @suhdetoiminta: Uutta blogissa: Rehellinen myyjä saa paikan http://bit.ly/eCmC3m, kirjoittaa @juhaf [...]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s